Gra Monster Hunter Rise jest tytułem action RPG wydanym przez Capcom w 2021 r. na konsolę Nintendo Switch. Gracze wcielają się w łowców potworów, eksplorując otwarty świat. Rozgrywka skupia się na polowaniu na potwory, rozwijaniu umiejętności i tworzeniu ekwipunku. Gra oferuje także tryb jednoosobowyi wieloosobowy. Tytuł zebrał wysokie oceny – średnia 88/100 na Metacritic. Sprzedano ponad 12 milionów egzemplarzy.
Monster Hunter Rise Sunbreak to monumentalne rozszerzenie, które wprowadza graczy w zupełnie nowy wymiar polowań na fantastyczne bestie. Mechanika rozgrywki została mocno rozbudowana o nowe kombinacje ataków i specjalistyczne style łowieckie, które umożliwiają jeszcze bardziej dynamiczną walkę z potworami. System poruszania się postaci wykorzystuje teraz nowoczesne rozwiązanie zwane Wirebug, dające możliwość błyskawicznego przemieszczania się w powietrzu i wykonywania akrobatycznych manewrów. Całkowicie nowa lokacja – Elgado Outpost – oferuje mroczniejszą i bardziej złowrogą atmosferę niż podstawowa wersja gry. Czy mistrzowskie rangi potworów rzeczywiście stanowią wyzwanie dla obeznanych łowców? Bez wątpienia – nowe warianty znanych bestii potrafią zaskoczyć nawet weteranów serii.
Wprowadzenie systemu Follower Quests to prawdziwa rewolucja w rozgrywce jednoosobowej (pozwalająca na współpracę z postaciami niezależnymi podczas polowań). Zaimplementowanie zaawansowanego systemu sztucznej inteligencji towarzyszy sprawia, że samotne wyprawy są równie ekscytujące jak polowania wieloosobowe. „Każde starcie z potężnym Malzeno czy agresywnym Lunagaron wymaga perfekcyjnego opanowania mechanik defensywnych i ofensywnych.” Nowy arsenał broni wprowadza charakterystyczne modyfikacje dla każdego z czternastu typów oręża:
- Udoskonalone kombinacje ataków specjalnych
- Rozbudowane drzewka rozwoju ekwipunku
- Nowe umiejętności związane z Wirebugiem
- System Switch Skill Swap do zmiany stylów walki
Zaawansowane mechaniki łowieckie i system rozwoju postaci
Rozszerzenie wprowadza także złożony system craftingu, który pozwala na tworzenie jeszcze potężniejszego ekwipunku z materiałów pozyskanych z pokonanych bestii. Jak efektywnie wykorzystać nowy system Skill Swap podczas intensywnych starć? To pytanie towarzyszy każdemu łowcy rozpoczynającemu przygodę z Sunbreak. System modyfikacji pancerzy został wzbogacony o dodatkowe sloty na klejnoty – umożliwiając tworzenie jeszcze bardziej wyspecjalizowanych buildów pod konkretne style walki.
Eksploracja i wyzwania w nowych lokacjach

Citadel – największa z nowych lokacji – zachwyca różnorodnością biomów i architekturą dawnego królestwa. „Ruiny pradawnej cywilizacji skrywają szczegóły, które stopniowo odkrywamy podczas kolejnych wypraw.” Wprowadzenie systemu anomalii i zmodyfikowanych genetycznie potworów dodaje kolejną warstwę głębi do i tak już rozbudowanego systemu polowań. Nowe elementy środowiska, takie jak linie energetyczne czy specjalne platformy do wspinaczki, dają łowcom dodatkowe możliwości taktyczne podczas starć z bestiami (wykorzystując mechanikę Wirebugs do wykonywania widowiskowych kontrataków).
Monster Hunter Rise: Sunbreak – łowiecka perełka na Switcha po gigantycznej aktualizacji!

Rozszerzenie Sunbreak do podstawowej wersji Monster Hunter Rise pojawiło się na Nintendo Switch 30 czerwca 2022 roku, wprowadzając masę nowej zawartości i ulepszeń. Dodatek oferuje zupełnie nową historię, która zabiera graczy do odległego królestwa, gdzie czekają na nich elitarne potwory i wymagające wyzwania łowieckie. Wprowadzono też system Master Rank, który mocno podnosi poziom trudności rozgrywki. Na łowców czeka całkowicie nowa lokacja – Cytadela Elgado, służąca jako hub dla wszystkich aktywności związanych z dodatkiem. Sunbreak wprowadził także nowe mechaniki walki, w tym przełomowy system Switch Skill Swap, pozwalający na jeszcze większą personalizację stylów walki.
Twórcy zadbali o częste aktualizacje po premierze, dodając kolejne potwory i misje. Gra oferuje także tryb single playeri multiplayer, gdzie można polować w grupie do 4 graczy. Znacząco rozbudowano także system kompanów, dodając nowe opcje rozwoju dla Palamute i Palico.
Polowanie na potwory w kieszeni – mobilna przygoda czeka
Monster Hunter, seria stworzona przez Capcom, zrewolucjonizowała gatunek gier łowieckich na przenośnych konsolach. Każda odsłona oferuje setki godzin rozgrywki skupionej na polowaniu, craftingu i rozwoju postaci. Nintendo 3DS stało się domem dla wielu znakomitych części serii, z Monster Hunter 4 Ultimate na czele. Gry te wymagają strategicznego podejścia, planowania i zręczności.
- Monster Hunter Freedom Unite (PSP)
- Monster Hunter 4 Ultimate (3DS)
- Monster Hunter Generations (3DS)
- Monster Hunter Stories (3DS)
- Monster Hunter Freedom 2 (PSP)
Totem Force i God Eater to godne alternatywy, dające świeże spojrzenie na gatunek łowiecki. Każdy tytuł wprowadza unikalne mechaniki walki i systemy rozwoju postaci.
Niszowe perełki gatunku łowieckiego
Lord of Arcana na PSP to mniej znana, nteresująca propozycja dla fanów gatunku. Gra łączy elementy klasycznego RPG z mechanikami łowieckimi, dając mroczniejszą atmosferę niż Monster Hunter. Ragnarok Odyssey, wydany na PS Vita, wprowadził nowoczesne rozwiązania w zakresie mobilności postaci i dynamiki starć. Te tytuły, choć nie osiągnęły komercyjnego sukcesu swoich większych konkurentów, dają unikalne doświadczenia dla najbardziej wymagających graczy.
Od prostej naprawy miecza po tworzenie boskich artefaktów
Systemy rzemiosła (craftingu) w japońskich grach akcji ewoluowały na przestrzeni lat od prostych mechanik po złożone systemy ekonomiczne. Początkowo ograniczały się głównie do naprawy ekwipunku i podstawowego ulepszania broni. W serii „Monster Hunter” gracze wykorzystują materiały z pokonanych potworów do tworzenia coraz potężniejszego ekwipunku, co stało się inspiracją dla wielu innych produkcji. Sekiro: Shadows Die Twice wprowadza system modyfikacji protezy shinobi, gdzie każdy nowy dodatek zmienia styl walki.
Nowsze tytuły jak Nioh 2 czy Code Vein rozbudowały systemy rzemiosła o elementy losowości i różnorodne bonusy różnych danych. W tych grach można przekuwać przedmioty, łączyć ich właściwości i tworzyć unikalne kombinacje efektów.
System rzemiosła w Elden Ring pozwala na tworzenie przedmiotów konsumpcyjnych, strzał oraz podstawowych ulepszeń, podczas gdy Final Fantasy XIV oferuje najbardziej rozbudowany system rzemieślniczy ze wszystkich japońskich gier akcji, z oddzielnymi klasami rzemieślniczymi i własnym systemem progresji.