Wybierz moc następnej generacji: Karty graficzne RTX 40 dla graczy szukających bezkompromisowej wydajności

Wybierz moc następnej generacji: Karty graficzne RTX 40 dla graczy szukających bezkompromisowej wydajności

Nvidia GeForce RTX 40 to zaawansowane karty graficzne oparte na architekturze Ada Lovelace. Seria obejmuje modele od RTX 4060 do flagowego RTX 4090, dając wydajność ray-tracingu do 2-3 razy wyższą niż poprzednia generacja. Karty wykorzystują rdzenie CUDA 4.

generacji oraz rdzenie RT 3. generacji, dając obsługę technologii DLSS 3 z Frame Generation. RTX 4090 posiada 24 GB pamięci GDDR6X, w czasie gdy RTX 4080 oferuje 16 GB. Tańsze modele RTX 4070 Ti, 4070 i 4060 Ti dają dobry stosunek ceny do wydajności. Karty wspierają kodek AV1 i obsługują najnowsze standardy jak PCIe Gen4. Ceny rozpoczynają się od około 1500 zł za RTX 4060.

Najnowsza seria kart graficznych RTX 40 wprowadza przełomowe rozwiązania w dziedzinie wydajności graficznej, dając graczom niespotykaną dotąd moc obliczeniową. Architektura Ada Lovelace reprezentuje kwintesencję nowoczesnych technologii renderowania, wprowadzając spore usprawnienia w zakresie ray tracingu trzeciej generacji oraz DLSS 3.5. Dzisiejszy rynek gier komputerowych stawia przed sprzętem coraz to większe wymagania – szczególnie w kontekście rozdzielczości 4K oraz ray tracingu w czasie rzeczywistym.

Układy RTX 4090 i RTX 4080 pokazują, jak wielki postęp dokonał się w dziedzinie akceleracji graficznej (przede wszystkim w porównaniu z poprzednią generacją). Technologia Frame Generation pozwala na generowanie dodatkowych klatek, daje to płynniejszą rozgrywkę. Zoptymalizowane jednostki RT oraz Tensor Cores dają nawet dwukrotnie wyższą wydajność w ray tracingu.

Oto podstawowe cechy, które wyróżniają serię RTX 40:

  • Architektura Ada Lovelace najnowszej generacji
  • Ray tracing 3. generacji z ulepszoną wydajnością
  • DLSS 3.5 z Frame Generation
  • Zwiększona liczba jednostek CUDA
  • Wyższe taktowania rdzenia
  • Obsługa PCIe 4.0
  • Ulepszone enkodery multimedialne
  • Zaawansowane technologie chłodzenia

Bezkompromisowa wydajność w najnowszych tytułach

Aktualnie gry AAA stawiają przed kartami graficznymi ekstremalne wyzwania – przede wszystkim przy włączonych wszystkich bajerach graficznych. Implementacja technologii ray tracingu w czasie rzeczywistym wymaga monstrualnej mocy obliczeniowej. Karty z serii RTX 40 zostały zaprojektowane z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach, którzy nie uznają kompromisów. Zastosowanie pamięci GDDR6X o wysokiej przepustowości pozwala na błyskawiczne przetwarzanie ogromnych ilości danych tekstur i zasobów graficznych. To wszystko przekłada się na znakomitą płynność rozgrywki nawet w najbardziej wymagających scenariuszach.

potężne układy nvidia zapewniające realistyczną grafikę gamingową

Zaawansowane technologie wspomagające

RTX 40 wprowadza szereg innowacyjnych rozwiązań – od superinteligentnego skalowania obrazu po zaawansowane techniki rekonstrukcji. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie renderowania pozwala osiągnąć nieosiągalną wcześniej jakość obrazu przy zachowaniu wysokiej wydajności. Technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling) ewoluowała do wersji 3.5, dając jeszcze lepszą jakość skalowania i generowania klatek. „Rewolucyjne podejście do rekonstrukcji obrazu sprawia, że granica między natywną rozdzielczością a skalowaniem staje się rozmyta”. Czy możemy wyobrazić sobie lepsze dobranie wydajności i jakości obrazu? Optymalizacja sterowników oraz współpraca z twórcami gier dają, że posiadacze kart RTX 40 mogą liczyć na maksymalną wydajność w każdym nowym tytule – od dynamicznych strzelanek po zaawansowane symulatory.

Gamingowe bestie od Nvidii – karty RTX 4000 demolują poprzedników w świecie gier

Seria RTX 4000 od Nvidii wprowadza rewolucyjną architekturę Ada Lovelace, która zapewnia spory skok wydajności w porównaniu do poprzedniej generacji. Flagowy model RTX 4090 oferuje niewyobrażalną moc obliczeniową, osiągając nawet dwukrotnie lepsze wyniki w grach niż RTX 3090 Ti. Karta posiada 24 GB pamięci GDDR6X i rdzeń taktowany z częstotliwością do 2,52 GHz.

Zastosowana technologia DLSS 3.0 wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania dodatkowych klatek, daje to jeszcze płynniejszą rozgrywkę. Niższe modele, takie jak RTX 4080 i 4070 Ti, także imponują możliwościami, dając świetny stosunek wydajności do ceny. Karty z serii RTX 4000 wykorzystują najnowsze rozwiązania technologiczne, w tym ulepszone rdzenie RT trzeciej generacji do ray tracingu oraz rdzenie Tensor czwartej generacji do obsługi DLSS.

Współczynnik TDP w topowych modelach jest spory – RTX 4090 może pobierać nawet 450W mocy, co wymaga dobrego zasilacza i dobrej wentylacji w obudowie. Zwróćmy uwagę, że seria RTX 4000 wprowadza nowy standard złącza zasilającego 12VHPWR, który może dostarczyć do 600W mocy przez pojedynczy port. Karty wspierają kodek AV1, co jest ważne dla streamerów i twórców contentu. Modele z tej serii obsługują także najnowsze standardy wyświetlania, w tym DisplayPort 1.4a, co umożliwia wykorzystanie monitorów o wysokich rozdzielczościach i odświeżaniu. Technologia NVIDIA Reflex redukuje opóźnienia w grach sieciowych, to podstawa dla graczy e-sportowych.

Ray tracing w RTX 4090 vs 4080 – starcie tytanów w świetle odbić

Nowe karty graficzne NVIDIA GeForce wprowadzają spore różnice w wydajności ray tracingu. RTX 4090 oferuje średnio o 42% wyższą wydajność w śledzeniu promieni w porównaniu do RTX 4080. W testach przeprowadzonych w rozdzielczości 4K, flagowy model osiąga średnio 89 klatek na sekundę w Cyberpunk 2077 z włączonym pełnym ray tracingiem, w czasie gdy RTX 4080 generuje około 62 klatki.

  • Cyberpunk 2077: różnica wydajności 43%
  • Portal RTX: przewaga 4090 o 38%
  • Metro Exodus Enhanced: różnica 35%
  • Control Ultimate Edition: 40% na korzyść 4090
  • Dying Light 2: przewaga flagowca 37%
  • Spider-Man Remastered: różnica 41%

Technologia DLSS 3 Frame Generation działa wydajniej na RTX 4090, generując dodatkowe klatki z mniejszymi opóźnieniami. Karta ta posiada także 24GB pamięci GDDR6X, co przy zaawansowanym ray tracingu i wysokich rozdzielczościach daje znaczącą przewagę nad 16GB w modelu 4080.

Wpływ temperatury na wydajność ray tracingu w architekturze Ada Lovelace

Interesującym aspektem jest zależność temperatury od intensywności obliczeń ray tracingu. RTX 4090 mimo większej mocy obliczeniowej utrzymuje niższe temperatury pod pełnym obciążeniem ray tracingu, osiągając średnio 72°C, w czasie gdy RTX 4080 może osiągać temperatury do 75°C. Wynika to z bardziej zaawansowanego systemu chłodzenia i lepszej efektywności energetycznej układu AD102. Zjawisko thermal throttlingu pojawia się rzadziej w modelu flagowym, daje to stabilniejszą wydajność w długich sesjach z włączonym śledzeniem promieni.

DLSS 3.0 Frame Generation – sztuczna inteligencja generująca dodatkowe klatki w grach

Technologia DLSS 3.0 Frame Generation od NVIDIA pozwala na spore zwiększenie liczby klatek na sekundę w najnowszych grach poprzez generowanie dodatkowych klatek pomiędzy tymi renderowanymi przez procesor graficzny. Wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję i specjalne jednostki Tensor Core dostępne w kartach graficznych GeForce RTX serii 4000. Za pomocą tego rozwiązaniu gracze mogą cieszyć się płynniejszą rozgrywką, nawet w najbardziej wymagających tytułach. System analizuje ruch obiektów, wektor przesunięcia i generuje pośrednie klatki, które są wyświetlane między klatkami renderowanymi przez GPU. – Technologia ta jest szczególnie przydatna w grach wykorzystujących ray tracing, gdzie wydajność często spada ze względu na złożone obliczenia związane z śledzeniem promieni świetlnych. Wspierane są już takie tytuły jak Cyberpunk 2077, Microsoft Flight Simulator, Portal with RTX czy A Plague Tale: Requiem. Lista gier stale się powiększa, a deweloperzy coraz chętniej implementują tę technologię w swoich produkcjach.

– Musimy tylko pamiętać, że DLSS 3.0 Frame Generation może wprowadzać niewielkie opóźnienie w reakcji na działania gracza, choć jest ono minimalizowane przez technologię NVIDIA Reflex. System wymaga karty graficznej GeForce RTX 4000, co znaczy, że posiadacze starszych modeli nie mogą skorzystać z tej funkcji. Dla gier sieciowych, gdzie liczy się każda milisekunda opóźnienia, poleca się korzystanie z DLSS 3.0 bez Frame Generation. Technologia ta najlepiej daje efekt w grach single player, gdzie płynność obrazu jest ważniejsza niż minimalne opóźnienie w reakcji na input gracza.

Dodaj komentarz