Nvidia GeForce RTX 40 to zaawansowane karty graficzne oparte na architekturze Ada Lovelace. Seria obejmuje modele od RTX 4060 do flagowego RTX 4090, dając wydajność ray-tracingu do 2-3 razy wyższą niż poprzednia generacja. Karty wykorzystują rdzenie CUDA 4.
generacji oraz rdzenie RT 3. generacji, dając obsługę technologii DLSS 3 z Frame Generation. RTX 4090 posiada 24 GB pamięci GDDR6X, w czasie gdy RTX 4080 oferuje 16 GB. Tańsze modele RTX 4070 Ti, 4070 i 4060 Ti dają dobry stosunek ceny do wydajności. Karty wspierają kodek AV1 i obsługują najnowsze standardy jak PCIe Gen4. Ceny rozpoczynają się od około 1500 zł za RTX 4060.
Najnowsza seria kart graficznych RTX 40 wprowadza przełomowe rozwiązania w dziedzinie wydajności graficznej, dając graczom niespotykaną dotąd moc obliczeniową. Architektura Ada Lovelace reprezentuje kwintesencję nowoczesnych technologii renderowania, wprowadzając spore usprawnienia w zakresie ray tracingu trzeciej generacji oraz DLSS 3.5. Dzisiejszy rynek gier komputerowych stawia przed sprzętem coraz to większe wymagania – szczególnie w kontekście rozdzielczości 4K oraz ray tracingu w czasie rzeczywistym.
Układy RTX 4090 i RTX 4080 pokazują, jak wielki postęp dokonał się w dziedzinie akceleracji graficznej (przede wszystkim w porównaniu z poprzednią generacją). Technologia Frame Generation pozwala na generowanie dodatkowych klatek, daje to płynniejszą rozgrywkę. Zoptymalizowane jednostki RT oraz Tensor Cores dają nawet dwukrotnie wyższą wydajność w ray tracingu.
Oto podstawowe cechy, które wyróżniają serię RTX 40:
- Architektura Ada Lovelace najnowszej generacji
- Ray tracing 3. generacji z ulepszoną wydajnością
- DLSS 3.5 z Frame Generation
- Zwiększona liczba jednostek CUDA
- Wyższe taktowania rdzenia
- Obsługa PCIe 4.0
- Ulepszone enkodery multimedialne
- Zaawansowane technologie chłodzenia
Bezkompromisowa wydajność w najnowszych tytułach
Aktualnie gry AAA stawiają przed kartami graficznymi ekstremalne wyzwania – przede wszystkim przy włączonych wszystkich bajerach graficznych. Implementacja technologii ray tracingu w czasie rzeczywistym wymaga monstrualnej mocy obliczeniowej. Karty z serii RTX 40 zostały zaprojektowane z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach, którzy nie uznają kompromisów. Zastosowanie pamięci GDDR6X o wysokiej przepustowości pozwala na błyskawiczne przetwarzanie ogromnych ilości danych tekstur i zasobów graficznych. To wszystko przekłada się na znakomitą płynność rozgrywki nawet w najbardziej wymagających scenariuszach.

Zaawansowane technologie wspomagające
RTX 40 wprowadza szereg innowacyjnych rozwiązań – od superinteligentnego skalowania obrazu po zaawansowane techniki rekonstrukcji. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie renderowania pozwala osiągnąć nieosiągalną wcześniej jakość obrazu przy zachowaniu wysokiej wydajności. Technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling) ewoluowała do wersji 3.5, dając jeszcze lepszą jakość skalowania i generowania klatek. „Rewolucyjne podejście do rekonstrukcji obrazu sprawia, że granica między natywną rozdzielczością a skalowaniem staje się rozmyta”. Czy możemy wyobrazić sobie lepsze dobranie wydajności i jakości obrazu? Optymalizacja sterowników oraz współpraca z twórcami gier dają, że posiadacze kart RTX 40 mogą liczyć na maksymalną wydajność w każdym nowym tytule – od dynamicznych strzelanek po zaawansowane symulatory.
Gamingowe bestie od Nvidii – karty RTX 4000 demolują poprzedników w świecie gier
Seria RTX 4000 od Nvidii wprowadza rewolucyjną architekturę Ada Lovelace, która zapewnia spory skok wydajności w porównaniu do poprzedniej generacji. Flagowy model RTX 4090 oferuje niewyobrażalną moc obliczeniową, osiągając nawet dwukrotnie lepsze wyniki w grach niż RTX 3090 Ti. Karta posiada 24 GB pamięci GDDR6X i rdzeń taktowany z częstotliwością do 2,52 GHz.
Zastosowana technologia DLSS 3.0 wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania dodatkowych klatek, daje to jeszcze płynniejszą rozgrywkę. Niższe modele, takie jak RTX 4080 i 4070 Ti, także imponują możliwościami, dając świetny stosunek wydajności do ceny. Karty z serii RTX 4000 wykorzystują najnowsze rozwiązania technologiczne, w tym ulepszone rdzenie RT trzeciej generacji do ray tracingu oraz rdzenie Tensor czwartej generacji do obsługi DLSS.
Współczynnik TDP w topowych modelach jest spory – RTX 4090 może pobierać nawet 450W mocy, co wymaga dobrego zasilacza i dobrej wentylacji w obudowie. Zwróćmy uwagę, że seria RTX 4000 wprowadza nowy standard złącza zasilającego 12VHPWR, który może dostarczyć do 600W mocy przez pojedynczy port. Karty wspierają kodek AV1, co jest ważne dla streamerów i twórców contentu. Modele z tej serii obsługują także najnowsze standardy wyświetlania, w tym DisplayPort 1.4a, co umożliwia wykorzystanie monitorów o wysokich rozdzielczościach i odświeżaniu. Technologia NVIDIA Reflex redukuje opóźnienia w grach sieciowych, to podstawa dla graczy e-sportowych.
Ray tracing w RTX 4090 vs 4080 – starcie tytanów w świetle odbić
Nowe karty graficzne NVIDIA GeForce wprowadzają spore różnice w wydajności ray tracingu. RTX 4090 oferuje średnio o 42% wyższą wydajność w śledzeniu promieni w porównaniu do RTX 4080. W testach przeprowadzonych w rozdzielczości 4K, flagowy model osiąga średnio 89 klatek na sekundę w Cyberpunk 2077 z włączonym pełnym ray tracingiem, w czasie gdy RTX 4080 generuje około 62 klatki.
- Cyberpunk 2077: różnica wydajności 43%
- Portal RTX: przewaga 4090 o 38%
- Metro Exodus Enhanced: różnica 35%
- Control Ultimate Edition: 40% na korzyść 4090
- Dying Light 2: przewaga flagowca 37%
- Spider-Man Remastered: różnica 41%
Technologia DLSS 3 Frame Generation działa wydajniej na RTX 4090, generując dodatkowe klatki z mniejszymi opóźnieniami. Karta ta posiada także 24GB pamięci GDDR6X, co przy zaawansowanym ray tracingu i wysokich rozdzielczościach daje znaczącą przewagę nad 16GB w modelu 4080.
Wpływ temperatury na wydajność ray tracingu w architekturze Ada Lovelace
Interesującym aspektem jest zależność temperatury od intensywności obliczeń ray tracingu. RTX 4090 mimo większej mocy obliczeniowej utrzymuje niższe temperatury pod pełnym obciążeniem ray tracingu, osiągając średnio 72°C, w czasie gdy RTX 4080 może osiągać temperatury do 75°C. Wynika to z bardziej zaawansowanego systemu chłodzenia i lepszej efektywności energetycznej układu AD102. Zjawisko thermal throttlingu pojawia się rzadziej w modelu flagowym, daje to stabilniejszą wydajność w długich sesjach z włączonym śledzeniem promieni.
DLSS 3.0 Frame Generation – sztuczna inteligencja generująca dodatkowe klatki w grach
Technologia DLSS 3.0 Frame Generation od NVIDIA pozwala na spore zwiększenie liczby klatek na sekundę w najnowszych grach poprzez generowanie dodatkowych klatek pomiędzy tymi renderowanymi przez procesor graficzny. Wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję i specjalne jednostki Tensor Core dostępne w kartach graficznych GeForce RTX serii 4000. Za pomocą tego rozwiązaniu gracze mogą cieszyć się płynniejszą rozgrywką, nawet w najbardziej wymagających tytułach. System analizuje ruch obiektów, wektor przesunięcia i generuje pośrednie klatki, które są wyświetlane między klatkami renderowanymi przez GPU. – Technologia ta jest szczególnie przydatna w grach wykorzystujących ray tracing, gdzie wydajność często spada ze względu na złożone obliczenia związane z śledzeniem promieni świetlnych. Wspierane są już takie tytuły jak Cyberpunk 2077, Microsoft Flight Simulator, Portal with RTX czy A Plague Tale: Requiem. Lista gier stale się powiększa, a deweloperzy coraz chętniej implementują tę technologię w swoich produkcjach.
– Musimy tylko pamiętać, że DLSS 3.0 Frame Generation może wprowadzać niewielkie opóźnienie w reakcji na działania gracza, choć jest ono minimalizowane przez technologię NVIDIA Reflex. System wymaga karty graficznej GeForce RTX 4000, co znaczy, że posiadacze starszych modeli nie mogą skorzystać z tej funkcji. Dla gier sieciowych, gdzie liczy się każda milisekunda opóźnienia, poleca się korzystanie z DLSS 3.0 bez Frame Generation. Technologia ta najlepiej daje efekt w grach single player, gdzie płynność obrazu jest ważniejsza niż minimalne opóźnienie w reakcji na input gracza.